قبل از خرید پرینتر این اصطلاحات را بدانید !!!

بسیاری از افراد در هنگام خرید فقط به نکات و موارد ظاهری مانند: تنوع رنگ، ظاهر زیبا، قیمت ارزان، چند کاره بودن دستگاه و ... توجه می کنند. سازندگان هم تمرکزشان را بر روی تبلیغات و ظاهر این دستگاه ها می گذارند تا نظر افراد را به نحوی جلب کنند. مشخصات فنی پرینتر ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند، به همین دلیل تمام ویژگی ها و مشخصات فنی دستگاه را قبل از خرید چک کنید. در ادامه به تمام نکات اصلی و اصطلاحات تخصصی در مورد دستگاه های پرینتر اشاره خواهیم داشت.


 پرینتر های لیزری رنگی

در پرینتر های لیزری بیشتر از چهار رنگ Black، Cyan، Magenta و Yellow استفاده می شود. دستگاه پرینتر با ترکیب این رنگ ها می تواند طیف گسترده ای از رنگ ها را درست کند.

این چهار رنگ، در بیشتر پرینترهای لیزری رنگی استفاده می‌شوند. ترکیب این رنگ‌ها می‌تواند تا حدودی هر رنگی را ایجاد کند. 
 

مواد مصرفی در پرینتر ها

در پرینتر ها بخش هایی وجود دارد که پس از مدتی نیاز به تعویض و جایگزینی دارند. که این قسمت ها همان مواد مصرفی در پرینتر ها می باشد. کارتریج رنگ در پرینتر های جوهرافشان و تونر در پرینتر های لیزری جزو همین مواد می باشند. برای طول عمر بیشتر کارتریج ها، آن ها را در جاهای خشک و تمیز نگهداری کنید. بسته بندی آن ها را در زمان استفاده باز کرده و آن ها را در محیط هایی که تغییر دمای زیادی حس می شود مثل پشت پنجره قرار ندهید.
در طول زمان برخی از قسمت های پرینتر نظیر: درام و یا قطعات فیزیکی مونتاژی هم ممکن است کارایی خود را از دست بدهند. نگهداری این نوع قطعات در پرینتر هزینه های زیادی دارد. نگهداری از زبانه ها در سایش ها و پارگی ها باعث نرم تر و طولانی تر کار کردن پرینتر می شود. برای اطمینان از کارکرد پرینتر، بهتر است به نکات گفته شده دقت داشته باشید.

 
محاسبه هزینه جوهر

شما می توانید با تقسیم بازدهی صفحه پرینتر بر هزینه کارتریج، هزینه جوهر را محاسبه کنید. در بعضی مواقع برای پایین آوردن هزینه پرینتر ها، کارتریج اصلی خود دستگاه را جدا کرده و کارتریج ارزان قیمتی را جایگزین آن می کنند. به همین دلیل بازدهی و کیفیت کارتریج دستگاه پایین می آید. شما می توانید برای کاهش هزینه ها از کارتریج های غیر اصل است.


Page yield یا همان بازدهی مقدار صفحات پرینت شده

تعداد بازدهی صفحات از جمله مهم ترین مواردی است که در هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید. سازندگان پرینتر، بازدهی تعداد صفحات چاپ های یک کارتریج را به صورت متوسط تعیین می کنند. بازدهی هر پرینتر روی جعبه آن به صورت عدد درج می شود. نوع کارتریج دستگاه پرینتر در بازدهی صفحه تاثیر زیادی دارد. حتی در پرینتر هایی که دارای قیمت و ویژگی های مشابه هستند هم به دلیل تفاوت در کارتریج، امکان متفاوت بودن بازدهی صفحه وجود دارد.


DPI یا همان نقطه در اینچ

DPI در اصل همان واحد اندازه گیری رزولوشن در پرینتر ها می باشد. این واحد به نقاط ریز اشاره می کند.


چاپ دو رو به صورت خودکار

با استفاده از این قابلیت بدون مداخله با دست، چاپ در دو طرف کاغذ صورت می گیرد. در برخی از پرینتر ها ابتدا صفحات فرد چاپ می شود و پس از آن به شما این امکان را می دهد که برای چاپ صفحات زوج، مجددا برگه ها را در دستگاه قرار دهید. به این قابلیت دو رو دستی می گویند.


پرینتر های LED

پرینتر ها در انواع مختلفی ساخته می شوند که یک از آن ها پرینتر های LED می باشد. با استفاده از دیود های منتشر کننده نور در پرینتر های LED به جای لیزر فرآیند چاپ را امکان پذیر می کند. اندازه این پرینتر ها کوچک است و قیمت مناسبی دارند. کیفیت و سرعت در پرینتر های LED بسیار خوب است.

 
حافظه RAM در پرینتر های تحت شبکه

برای ذخیره سازی فونت ها و اسناد در صفحه چاپ، از حافظه RAM استفاده می شود. معمولا حافظه RAM در پرینتر های تحت شبکه بسیار کارآمد است و این امکان چاپ فایل های بیشتری را به آن ها می دهد. همچنین فایل ها را به صورت موقت برای چاپ مجدد ذخیره سازی می کند.


تونر در پرینتر های لیزری

تونر در واقع همان جوهری است که پرینتر لیزری از آن استفاده می کند. تونر روی سطح کاغذ کشیده می شوند ولی مانند پرینتر های جوهری روی کاغذ لکه ایجاد نمی کنند.


درام پرینتر

درام برای تمام قسمت های مربوط به چاپ بسیار مهم است. لیزر چاپگر به درام ضربه زده و بار استاتیک و مغناطیسی باعث معکوس شدن قسمتی از درام می شود. پس از آن درام روی تونر می غلتد. بعد از آن درام روی کاغذ غلتیده و تونر گرم شده روی آن قرار می گیرد.


PPM دستگاه پرینتر

تعداد صفحات چاپ شده در دقیقه را  PPM یا همان سرعت پرینتر می گویند. سرعت و کیفیت چاپ به نوعی کیفیت آن پرینتر را نشان می دهد. البته در برخی از دستگاه های پرینتر سرعت چاپ زیاد است، اما نتیجه و کیفیت متون چاپ شده رضایت بخش نیست. پرینتر های جوهراشان نسبت به پرینتر های لیزری، کند تر بوده و به زمان بیشتری برای چاپ نیاز دارند.


چرخه کار پرینتر ها

اگر کار شما به گونه ای است که نیاز به چاپ روزانه تعداد زیادی صفحه دارید، به ظرفیت چاپ پرینتر در ماه دقت کنید. ظرفیت چاپ یا چرخه کار پرینتر، همان تعداد صفحات پرینت شده بدون مشکل در ماه می باشد. ظرفیت چاپ در کسب و کار ها کارآمدی دستگاه را نشان داده و بسیار مهم است. چرخه کار به نوعی معیار اندازه گیری در زمان خوب کار نکردن قسمتی از مجموعه است.


سخن پایانی

کسب اطلاعات و دانستن اصطلاحات در زمان خرید یک محصول، می تواند در انتخاب بهتر کمک زیادی به شما بکند. با جمع آوری اطلاعات و مشخصات فنی در پرینتر ها می توانید خیلی راحت پرینتری مطابق با نیازتان پیدا کنید. برای طول عمر بیشتر دستگاه، در مورد نحوه نگهداری از قطعات و بخش های مختلف آن، اطلاعات لازم را نیز به دست آورید.
 

سایت در حال به روزرسانی است: مشاوره و خرید: ۴۵۴۱۲۰۰۰-۰۲۱