نحوه عملکرد کارتریج لیزری (معرفی قطعات کارتریج)

در اینجا علاوه بر نحوه عملکرد قطعات مختلف کارتریج لیزری به تشریح هر یک از قسمت های مختلف آن می پردازیم. هریک از این قطعات وظیفه ای در فرایند چاپ دارند. در هر قسمت اشاره ای به خرابی احتمالی هر قطعه می کنیم.


پرینتر لیزری چگونه کار میکند؟

نحوه انجام چاپ در پرینتر لیزری به مباحث «الکتروگرافی» و «زیروگرافی» مرتبط است. شرح عملکرد پرینتر لیزری شامل موارد زیر می شود:


مرحله 1: باردار نمودن Drum (درام)
درام قطعه‌ ای استوانه‌ی شکل است. این قطعه با لایه‌ ا‌ی سطحی از یک ماده‌ی رسانای نوری پوشیده شده است. درام به‌ وسیله‌ ولتاژ شارژ می‌ شود و به‌ وسیله‌ نور، دشارژ می‌گردد. درام در ابتدا از ماده ای به نام سیلینیوم ساخته میشد. اما این بعدها تغییر کرد و تبدیل به مواد آلی شد.
 
موارد خرابی درام:
اگر پرینتر شما کمرنگ چاپ می کند یا به صورت ناگهانی صفحه سیاه چاپ می کند، ممکن است از خرابی و ضربه دیدن درام باشد. در صورت ضربه دیدن درام با هر چرخش مشابه همان حالت به چاپ منتقل می شود.
 

درام کارتریج


مرحله 2: انتقال متن به درام به وسیله‌ نور لیزر
در این مرحله قسمت‌ هایی از درام که توسط نور لیزر روشن شده است به حالت رسانا در می‌ آید و بار مثبت خود را از دست می‌دهد اما مابقی قسمت‌ هایی که نور لیزر را دریافت نکرده‌اند در همان وضعیت سابق به صورت باردار باقی می‌مانند، بر اثر این شرایط یک تصویر غیر قابل مشاهده که از نوعی توزیع بار مثبت بر روی درام ایجاد شده است به وجود می‌آید، تنظیم این نوع نوردهی در حین عملیات چاپ، توسط کامپیوتر انجام می‌شود.
 
کاربرد تونر (Toner)
پودری خاص است که فشردگی و غلظت زیادی دارد. این پودر از  موادی مثل پلیمرهای خاص، پودر کربن، پلی‌استر، رزین و اکسید آهن تشکیل شده است.
در ادامه‌ی مراحل چاپ، پودر تونر بر سطح درام پخش می‌شود. تونر بار الکتریسته‌ی ساکن که مخالف بار درام می باشد را دارد، این پودر تنها به نقاطی می‌چسبد که دارای بار مثبت هستند و در حقیقت تصویر مورد نظر به شیوه‌ای قابل مشاهده شکل می‌گیرد. هر مقدار کیفیت پودر تونر بهتر باشد با استحکام بیشتری به درام چسبیده و کیفیت پرینت بهتر می شود.
 

طرز نگهداری صحیح کارتریج تونر :

کارتریج تونر را در صورت عدم استفاده از بسته‌بندی خارج نکنید و اگر از بسته‌بندی خارج نمودید استفاده نکردید، شکافی را که بالای کارتریج است با یک پوشش پوشانده و در جای تاریک، زیر 40 درجه و بین رطوبت 20 تا 80 درصد و به صورت خوابیده یا افقی از آن نگهداری کنید (قسمتی که در پرینتر رو به بالا قرار می‌گیرد، همیشه به طرف بالا باشد)، کارتریج تونر را به مدت زیاد در محیط های بسته نگهداری نکنید و از تابش مستقیم نور خورشید و یا قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و هوای پر رطوبت خودداری نمایید.

پودر تونر

مرحله 3: انتقال یافتن متن به روی کاغذ
در ادامه‌ی عملیات چاپ، کاغذ بار مثبت دریافت کرده و در دور درام قرار می‌گیرد و متن مندرج در درام به روی کاغذی که دارای بار مثبت است منتقل و به این ترتیب چاپ صورت می‌ گیرد.


مرحله 4:  تثبیت کردن متن بر روی کاغذ
در پایان فرایند چاپ، کاغذ از محیطی بسیار گرم عبور داده شده تا به این وسیله، پودر تونر بر روی کاغذ تثبیت ‌شود.

قطعات دیگر کارتریج

قطعات کارتریج

 مخزن تونر:

منبع پودر در کارتریج است که بر اساس ظرفیت کاست (بدنه‌ی کارتریج) تهیه می‌ شود و  فقط از لحاظ فیزیکی باید از آن مراقبت شود.


مگنت:
میله‌ای هم اندازه با طول درام و کارتریج است که با حالت مغناطیسی ، وظیفه باردار کردن تونررا بر عهده دارد. به زبان ساده‌ تر بر روی نقاط مثبت درام تونرمی‌ریزد، مگنت تونر را باردار کرده و به درام منتقل می‌کند.


ایراد مگنت:

درست کار نکردن مگنت باعث عدم کیفیت چاپ به خاطر باردار نشدن کافی تونرخواهد شد. علامت اصلی ایراد مگنت صفحات چاپ شده‌ی ابر‌ و بادی و سیاه شدگی است.


فوم رولر:
فوم رولر نیز میله‌ای هم‌اندازه با طول درام  و کارتریج  به قطر 15-10 میلی‌ متر است که بعد از هر نوبت چسبیدن تونر به روی کاغذ، تونرباقی‌ مانده بر روی درام را تمیز می‌ کند. جنس آن معمولاً از نوعی نمد است.
ایراد فوم رولر : بدون عمل‌ کردن فوم رولرکاغذ کاملاً سیاه چاپ‌ می‌ شود. هم‌ چنین درست کار نکردن این قطعه باعث ایجاد سایه بر روی کاغذ خواهد شد. کوچک‌ ترین وارد شدن ضربه به آن باعث می‌ شود در همان نقطه نتواند درام را تمیز کند. اگر در متن پرینت شده یک کلمه پیوسته کم‌ رنگ‌ تر شود به احتمال قوی ناشی از ایراد این قطعه می‌باشد. فوم رولر پس از 25000 تا 35000 صفحه پرینت گرفتن، باید تعویض شود.


دکتر بلید:
در کل، تیغه‌‌ ای که کارش روان ساختن مایعی بر روی سطحی دیگر و یا حذف کردن مایعی از سطحی دیگر می باشد. جنس آن‌ از فولاد، پلاستیک ،لاستیک و… می‌ تواند باشد. کار بلید کنترل تونر بر روی مگنت و نگه داشتن تونربر روی درام به منظور چاپ بر روی کاغذ می‌ باشد. ضخامت آن معمولاً از 0.004 اینچ تا 0.015 می‌ باشد و در نوع پلاستیکی تا 0.060 اینچ نیز ساخته شده است.


وایپر بلید:
کار وایپر بلید تمیز نمودن سطح درام پس از یک دور چرخش کامل است. به این قطعه اصطلاحاً برف‌ پاک‌ کن هم گفته می شود . نخست درام به وسیله‌ی این قطعه تمیز شده، بعد از آن توسط فوم رولر که از طریق کارتریج  روی درام قرار می‌ گیرد کاملاً تمیز می‌ شود.
ایراد بلید و وایپر بلید : ایراد بلید بیش‌تر مربوط به پاره شدن پلاستیک سر آن می‌شود که باعث خرابی فوم رولر نیز می‌گردد. هرگونه ایراد در این قطعات می‌تواند کل عملیات چاپ را متوقف یا خراب کند. علایم خرابی بلید و مگنت بسیار شبیه به هم است.
مخزن ضایعات تونر : آلودگی‌ هایی که بلید از فوم رولر و فوم رولراز درام پاک می‌کند در این قسمت قرار می‌ گیرد از جنبه‌ی ایراد، گاهی این مخزن باعث شناخته نشدن کارتریج توسط پرینتر می‌شود.

فیوزینگ:
درام که اندازه‌ی دقیق تونر مورد احتیاج جهت هر متن را با خود دارد آن‌ را روی کاغذ می‌ پاشد و سپس با عملکرد فیوزینگ حرارت دیده و پخته شده و بر روی کاغذ انتقال می‌ یابد و توسط غلطک خروجی خارج می‌ شود. المنت گرم‌گننده فیوزر فیلم و پرس رولر از مهم‌ترین قسمت‌های مربوط به فیوزینگ هستند.


ایرادهای فیوزینگ:

وجود خطوط بر روی صفحه‌ی پرینت گرفته شده می‌ تواند نشان‌گر ایراد یکی از قطعات فیوزینگ باشد.

چیپست:
 این قطعه مدار یا بُردی است که صفحات چاپ شده را می‌ شمارد و با رسیدن صفحات به تعدادی خاص، کارتریج غیرفعال می شود. راه رفع این مشکل در تعویض چپست و ریست کردن می‌ باشد.

سایت در حال به روزرسانی است: مشاوره و خرید: ۴۵۴۱۲۰۰۰-۰۲۱